Gej likovi iz bajke: Kako Once Upon a Time dekonstruiše Disney


Serija “Once upon a time” od prve epizode pravi ozbiljne napore u cilju revidiranja narativa Diznijevih junaka. Jednostavan narativ borbe dobra i zla prvi je dekonstruisan, tako da i junaci i zlikovci od prve epizode pokazuju isprepletane i pozitivne i negativne osobine. Ova rehabilitacija zlikovaca nije svojstvena samo ovoj seriji, već je prisutna i u pojedinim filmovima poput “Cinderella” i “Maleficent”. U skladu sa sve kompleksnijim narativima svih junaka, očekivano je bilo da će serija uvrstiti i otvoreno gej likove u svoj storyline, što su i koautori donekle najavljivali. Za pratioce serije tako nešto nije neočekivano jer je Mulan već pokazala istopolnu naklonost ka princezi Aurori u trećoj sezoni, ali se sve završilo na platonskoj zaljubljenosti koja se naslućivala, ali je ostala nekonkretizovana.

U momentu emitovanja ove epizode otvorilo se jedno ozbiljno pitanje – zašto je baš Mulan izabrana da bude nosilac LGBT uloge i zbog čega ova istopolna naklonost nema svoj happy end? Kakvu poruku šalje serija koja u svom narativu ima borbu za srećne završetke zlikovaca, ukoliko se jedini nagoveštaj istopolne veze automatski sankcioniše i isključuje iz daljeg scenarija? Mulan je među autorima koji proučavaju Diznija, a u koje i sam spadam, kanonizovana kao prva Dizni feministkinja. Po mom mišljenju njen lik je precenjen. Iako je činjenično stanje da je Mulan najkompleksniji Diznijev lik u 20. veku i da neosporno pokazuje osobine poput proaktivnosti, odlučivanja, sposobnosti, inteligencije, te da je jedina Diznijeva junakinja koja je izašla iz domena tradicionalnih uloga, a da je dobila zasluge za to – ipak je celokupan narativ oko nje incidentnog tipa, nakon čega ona kao nagradu dobija zgodnog princa, dok državna priznanja i javni posao odbija i vraća se u privatnu sferu. Sam kraj filma šalje poruku da je ženama, uprkos svemu, mesto kod kuće, iako se njihovo mešanje u “muška zanimanja” toleriše u kontekstu rata i zaštite monarhističkih vrednosti. Dakle, po mom mišljenju, ona nije feministkinja i jedina koja je, za sada – pošto se sprema nastavak, izvan privatne sfere i koja je ozbiljna liderka jeste Elsa iz “Frozen”. Na stranu sve to, Mulan ima status koji ima, tako da se samo stavljanje lika koji se povezuje sa feminizmom i ženskim osnaživanjem u LGBT kontekst može tumačiti na konzervativan način – “ona je izvan privatne sfere, sa njom nešto nije u redu, ona nije prava žena – mora da je lezbejka”. Iz feminističkog pogleda, ovo je vrlo problematičan momenat. Međutim, poslednja sezona donosi preokret. U jednoj od epizoda dolazi do revidiranja najtradicionalnijeg elementa u Dizniju – poljupca prave ljubavi koji probije kletvu spavanja. Ovaj poljubac revidiran je i u filmu “Maleficent” gde je ovo poljubac između Grdane i Aurore, kao i u samoj seriji gde je između starateljke i usvojenog sina, a sada je poljubac prave ljubavi istopolni i dešava se između Crvenkape i Doroti. Poljupcu je prethodio i momenat sestrinstva između Mulan i Crvenkape u kojoj Mulan Crvenkapu savetuje da sledi svoje srce i da ne napravi njenu grešku i ne drži osećanja u sebi. Ovo je već ozbiljan presedan!

Zašto je ovo toliko značajno pokazuje neumoljiva statistika. Prema svim prethodnim istraživanjima o porukama u Diznijevim animiranim filmovima nijedan od filmova nema autovane gej likove. U filmovima postoji veliki diverzitet različitih tipova porodica, ali nijedne istopolne. Prvo naslućivanje nečeg takvog dešava se tek u filmu “Frozen” i na nivou spekulacije je. Da zlo bude još veće, istopolni odnosi se prikazuju u nekoliko filmova, ali svi nose negativan kontekst. Svi muškarci koji pokazuju bilo kakve feminine karakteristike izvrgnuti su ruglu (Meridini udvarači, Princ Džon iz “Robina Huda” npr.) a elementi istopolnog poljupca prikazuju kao odvratni (“Lepotica i zver” – sat reaguje sa gađenjem kada ga poljubi svećnjak, “Carevo novo odelo” – nakon veštačkog disanja obojica pljunu uz izraz gađenja, Mulan trpi agresivnu reakciju od drugog vojnika nakon što ga je pljesnula po dupetu dok je bila preobučena u muškarca). U kontekstu načina na koji su do sada prikazivani LGBT likovi, odnosno odsustvo istih i homofobičan prikaz svega što na istopolni odnos podseća – ovo je nezamisliv presedan. Posebno je važno sestrinstvo i Crvenkapin savet koji je poziv na autovanje i borbu za ljubav.

Naravno, treba uzeti u obzir činjenicu da serija “Once upon a time” nije pravljena za decu, već za odrasle. Proučavanje animiranih filmova koji su namenjeni prvenstveno deci i na kojima se deca socijalizuju mora biti i dalje odvojeno od proučavanja rimejkova na velikom ekranu, kao i svih filmskih projekata koji su inspirisani likovima iz sveta bajki. Ipak, mora se odati priznanje onima koji su spremni da okrenu naglavačke sve što znamo o likovima na kojima smo odrastali i koji su nam donekle formirali pogled na svet u jednom dobu života, posebno kada iza toga stoji jasna agenda, kao što je to u ovom slučaju. Autori serije postojanje LGBT storylinea ne kriju, čak otvoreno govore o tome da će tih situacija biti. Koautori Adam Horowitz i Eddy Kitsis na ovu temu dali su sledeću izjavu: “Poljubac prave ljubavi je stožer ove serije od početaka, ova epizoda pokazuje kako je u bajci, kao i u životu, ljubav – ljubav. Želeli smo da to ispričamo na potpuno identičan način kao što bismo to uradili sa Robinom i Redžinom, ili Snežanom i princem. Jednostavno smo želeli da ispričamo ljubavnu priču”. I svaka im čast na tome. Kao i na hrabrom stavu.

Međutim, bitno je da se ne stane na ovome. Lezbejski likovi u kinematografiji jako su važni, međutim istraživanja pokazuju da se u ovom kontekstu mnogo lakše prihvata ženska istopolna ljubav nego muška. Spojiti Crvenkapu i Doroti važno je i revolucionarno, ali ono što serija mora da prikaže je i muška istopolna ljubav. Čekamo rušenje i heteronormativnosti i hegemonog maskuliniteta. Čekamo princa i konjušara!

Piše: Nemanja Marinović