Kako je uklonjen spot Aleksandra Vučića


Peder je reč, tačnije pejorativ, kojim se na uvredljiv način oslovljava muškarac koga privlače drugi muškarci. Iako se ona nekada isključivo koristila kako bi se označili homoseksualni muškarci, u srpskom jeziku su se odomaćile reči „gej“ i „lezbejka“ i isključivo one su danas u zvaničnoj upotrebi, uključujući i ostatak spektra LGBTIQ populacije. Mnogi iz neznanja posežu za argumentom da je „peder“ srpska reč te je ne treba menjati tuđicama, dok se letimičnim pogledom u Vujakliju može videti da reč “peder” takođe nije srpskog porekla, već grčkog. Oko ovog slučaja se jednom prilikom i oglasila nekadašnja Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Nevena Petrušić.

Nema dileme da reč „peder“ ima negativno značenje i da se koristi isključivo u negativnom kontekstu, bilo da se time etiketira LGBT populacija, bilo da osobu želite da označite kao kukavicu, prevrtljivca ili lažova. „Peder“ nije karakterna osobina i pravdanje korišćenje reči „peder“ time je zapravo pravdanje čina diskriminacije. Kao što niko po karakteru ili postupku ne može biti ili ispasti „Cigan“ niti „Srbin“, to isto važi i za „pedera“.

Ova reč se naširoko mogla čuti u javnoj upotrebi kada je na fudbalskoj utakmici između Srbije i Albanije pre par godina patentiran poklič „Vučiću, pederu“ i koji se od tada maltene koristi u borbi protiv još uvek aktuelnog premijera i izabranog predsednika Aleksandra Vučića, nažalost, kako od strane ekstremno desnih opcija, tako i od onih građanske provenijencije. Kao pojedinci smo uvek pozivali protiv eksploatacije homofobije u javnoj sferi, ma koliko plemenit cilj da stoji iza toga. Zato smo i reagovali, ovog puta kao udruženje „Da se zna“ kada se promotivni spot koji se završava navijačkim pokličima pojavio u masovnim medijima i na internetu.

Zakon o oglašavanju je sasvim jasan i on zabranjuje bilo koji sadržaj koji se može smatrati uvredljivim i koji može podstaći diskriminaciju, a isti se primenjuje i na izborne kampanje i druge aktivnosti političkih aktera. Stava smo da je nedopustivo da vladajuća stranka koja se tobože zalaže za evropske vrednosti i evropski put Srbije u svakodnevni politički diskurs uvodi na mala vrata rečnik koji stigmatizuje LGBT+ populaciju, koja se i dalje nalazi u vrlo nepovoljnom položaju.

Iako je meta homofobičnih izjava upravo Aleksandar Vučić, njegova stranka je rešila da uvrede na njegov račun kapitalizuje u predsedničkoj trci. Homofobija i homofobična retorika treba da budu stvari protiv kojih ćemo se boriti, a ne trgovati njima zarad političkih poena. Podsećamo, normalizacija homofobičnog diskursa samo će proizvesti još dublju socijalnu distancu prema LGBT osobama i njihovu dalju marginalizaciju.

Udruženje „Da se zna“ je podnelo prvu prijavu Regulatornom telu za elektronske medije (REM) zbog emitovanja spota na zvaničnom kanalu Srpske napredne stranke.

Druga prijava je podneta nakon pojavljivanja spornog spota na televizijskim programima sa nacionalnom frekvencijom. Takođe je podneta i prijava Sektoru tržišne inspekcije pri Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija sa zahtevom da nadležno Ministarstvo naloži Srpskoj naprednoj stranci ukloni spot sa svog zvaničnog Youtube kanala.
Savet REM-a je postupio po prijavi udruženja „Da se zna“ i naložio svim pružaocima medijskih usluga da u naredna 24 časa obustave emitovanje spornog spota.

Kao organizacija koja se bavi mehanizmima zaštite LGBTI osoba i poboljšanjem efikasnosti državnih sistema podrške i zaštite u slučajevima nasilja i diskriminacije, želimo da naglasimo da država, koja treba da štiti svoje građane i sankcioniše one koji vređaju i narušavaju prava i slobode drugih, prva treba da bude odgovorna i da ne podstiče takvo ponašanje.

U toku ove akcije naša organizacija se našla na tapetu kako samog premijera Srbije, tako i brojnih društvenih aktera, poput bivših LGBT aktivista i aktuelnih članova SPS-a, SNS-a, ali i marketinških i drugih stručnjaka. Iako je naša mini-kampanja povodom ovog spota izvedena bez donacija i drugih novčanih sredstava, bili smo optuženi kao Jankovićevi i Jeremićevi plaćenici.

Iako postoje izvesne indicije da je REM ovako postupio zato što određeni članovi imaju nesuglasice i neslaganja sa Aleksandrom Vučićem, a ne zbog toga što je prekršen zakon. Mi se u svakom slučaju nećemo baviti time, budući da smo ostvarili cilj – sporni spot u kome se Vučić naziva „pederom“ više nije bio prikazivan na televizijskom programu.
I ne zaboravite, nije OK bilo koga nazivati pederom. Ni prijatelja, ni političkog oponenta.

Pišu: Aleksandar Savić i Stefan Šaparavalo