Brdoviti Balkan je munjevito obišla vest o izvesnom devetnaestogodišnjaku koji od Milene postaje Vuk, i kome je Mitropolit Amfilohije omogućio da se krsti, iako je Crkva poznata po svojim homofobičnim istupima, o čemu će kasnije biti više reči.
Iako pretencioznih, primamljujućih naslova i žedni klikova, tekstovi o Vukovom krštenju su prilično straightforward i bez govora mržnje. Čak su i OK, ako izuzmemo velika slova koja bodu oči, kao što je to slučaj ovde: PRVA TRANSRODNA OSOBA KRŠTENA U CRNOJ GORI – Vuk u narodnoj nošnji akter istorijskog događaja. Izgleda da moje kolege smatraju da je dobitna kombinacija kada uz velika slova ide i još jedna velika reč – FOTO: Krštena PRVA TRANS OSOBA u Crnoj Gori uz blagoslov Amfilohija (FOTO) ili ROĐEN KAO DEVOJČICA, A U NEDELJU KRŠTEN KAO ĐETIĆ: Vuk je promenio pol, pa se u narodnoj nošnji krstio uz Amfilohijev blagoslov! (FOTO).
Očekivano, komentari ispod tih tekstova i Vukovih fotografija po društvenim mrežama su šarenoliki, možda ipak u korist negativnih kritika usmerenih i na Srpsku pravoslavnu crkvu i na pojedince, tj. pripadnike LGBT+ populacije. Tako je autorka, radeći na ovom tekstu, brzo naišla na nepismene homofobične komentare poput ,, Pa dobro bre dali ste vi izrodi normalni ?“ ili one u kojima se tvrdi da, ipak, nije srpski ćutati, poput ,, Šta imaju da kažu današnji Srbi, sledbenici Srpske pravoslavne crkve na ovaj čin? Hoće li zaćutati i odobriti još jedan jeres u nizu i tako staviti još jedan jaram na sebe i na svoje potomke svojim poniznim ćutanjem ili će se konačno dići reći da ovako srpska crkva više radit ne može.“
I pored ovoga, dečko koji je obukao crnogorsku narodnu nošnju i primio svetu tajnu krštenja u Hramu Hristovog Spasa u Podgorici za mnoge je pobednik, neko ko je uspeo da ostvari svoj naum, i dobije blagoslov pre operacije usklađivanja pola.
Za LGBT+ zajednicu u Crnoj Gori i regionu, ovo je mala ali značajna pobeda koja je pokazala da je, šokantno ali istinito, Crkva napravila nekoliko koraka dalje od Države, objašnjava Bojana Jokić iz nevladine organizacije LGBT Mreža Progres iz Podgorice.
,,Vukovo krštenje je jako važno za celu LGBT zajednicu i ceo Balkan. Koliko sam upoznata, Vuk je prva trans osoba koja nije prošla celu tranziciju, a krštena je u pravoslavnoj crkvi,“ rekla je Bojana za BBC na srpskom.
Baš kao i u Srbiji, i u Crnoj Gori postoje strategije koje predviđaju donošenje Zakona o rodnom identitetu, ali još uvek nema naznaka o njihovom usvajanju. Pored toga, trans osobe u ovim zemljama ne mogu da promene oznaku pola i ime u ličnim dokumentima pre operacije promene pola. Zato u Vukovoj ličnoj karti i dalje stoji žensko ime – Milena, a Vuk će postati tek nakon krajnje faze korekcije pola.
U Crkvi je, međutim, potpuno drugačija situacija, kaže Jokić.
„Ipak, crkva je uvažila Vukov identitet, uprkos tome što on nije završio tranziciju – upisali su ga u knjigu krštenih pod muškim imenom”, kaže Bojana i dodaje da je to veliki korak napred.
„Crkva je, u odnosu na državu, napravila ogroman iskorak“.
Sličnog stava je i Jovan Ulićević, direktor nevladine organizacije Spektra iz Podgorice, koji kaže da je Vukovo krštenje značajno za sve vernike u Crnoj Gori koji crkvu doživljavaju kao autoritet čiji se stavovi poštuju i slede.
„Značajno je za sve trans osobe koje su vernici i vernice, ali i za vernike iz opšte populacije kojima crkva predstavlja određeni autoritet i koji se ugledaju na zvanične stavove crkve“, kaže Ulićević.
Mnogi, ipak, postavljaju pitanja kako to da je tvrda crkva promenila stav, i šta bi bilo da se umesto Vuka krstila Milena, odnosno đetić koji je na putu da postane đevojka?
Sve Amfilohijeve dugine boje
Iako je u novembru pristao da krsti transrodnu osobu, Amfilohije je do pre samo nekoliko godina crnogorsku Paradu ponosa nazivao ,,paradom bestidnosti“, a o pripadnicima LGBT+ zajednice govorio služeći se govorom mržnje. Tako je 2013. u otvorenom pismu organizatorima Prajda poručio da se ,,drvo koje ne daje ploda seče i u oganj baca,“ te da ,,sve što postoji, postoji da bi donelo ploda.“
Za Amfilohija je tako polni nagon uvek i nužno ,,đetorodni nagon“ a ,,gejstvo je protivprirodni blud i greh, kao i svaki drugi.“ Iza te ,,besramne“ parade stoje, naravno, svetske organizacije sa ogromnim novcem za finansiranje gej aktivista.
,,Crna Gora ima na pretek svojih deoba, siromaštva i nevolja. Zar je potrebno da se dodatno opterećuje nesrećom koju donosi gej parade,“ retorički je upitao mitropolit.
Iako je danas promenio ploču i pokazao neke druge boje, Amfilohije, ali i SPC generalno treba da preuzmu odgovornost za govor mržnje koji je uticao na to da pripadnici LGBT+ populacije doživljavaju nasilje, dodaje Ulićević. Stoga Vukovo krštenje jeste važno, ali je neophodno da prođe još mnogo vremena da bi crnogorska LGBT+ zajednica proverila da li ju je crkva zaista iskreno prihvatila.
„Ovaj slučaj ne mora nužno da znači da Crkva prihvata celu LGBT zajednicu. Mislim da je potrebno još mnogo dela kako bi nas uverili da Crkva priznaje i lezbejke, bi osobe i gej muškarce”, kaže Ulićević.
Da li bi se Amfilohije i crkva isto ponašali da im je umesto budućeg đetića krštenje tražila buduća đevojka, odnosno trans muškarac u procesu tranzicije? Da li će se isto ponašati kada i ako im još neka trans osoba zakuca na vrata i zatraži krštenje? Ukoliko su zaista bili iskreni prema Vuku, onda će isto uraditi za svakog drugog Vuka, Milenu ili nekog trećeg. A onda bi i društvo i država trebalo da pođu tim putem.
Samo, stvar sa crkvom je kao stvar sa bilo kojom drugom institucijom na Balkanu: ne možemo da joj verujemo i ne možemo da tvrdimo da već sutra neće ponovo odbaciti dugine boje – ako ih je uopšte sasvim i prihvatila.
Piše: Ivana Nikolić
Više tekstova iz broja 52 – februar 2020. možete pročitati na (Klik na sliku):