Čitala sam SESTRINSTVO & JEDINSTVO da vi ne biste morali


Evo jednog klasičnog bisera savremenog, pre svega, onlajn novinarstva, takozvani klikbejt naslov koji treba da vas navede da pročitate intimnu ispovest namučene novinarke ili novinara i dođete do saznanja kako da izbegnete sličnu sudbinu i usput kupite nešto „jeftino a lepo“. Međutim, ovaj klikbejt naslov krije preokret ‒ ne samo da ću pokušati da vas nateram da tekst pročitate do kraja, već ću, ukoliko ste feministkinja/feminista i na bilo koji način zainteresovani za feministički, lezbejski, antiratni ili LGBT+ aktivizam na prostorima ex-Yu, nastojati i da vam objasnim zašto je zbornik Sestrinstvo i jedinstvo: (post)jugoslo/avenski lezbe/ijski aktivizam u celini dobro štivo za vas, odnosno nešto što biste MORALI da pročitate.

A sada da nastavimo u ispovednom tonu kako bi bar u nekom segmentu ispoštovali naslov. Dakle, odluku da je dobra ideja predstaviti ovaj zbornik u Optimistu, kome očigledno fali lezbejske tematike, uz malu zebnju, donela sam sama, i za nju sam dobila blagoslov glavnog urednika (onaj čije ime se ne pominje). Moja zebnja ticala se dve stvari – prva je bila nije li izdanje previše akademsko (znači za ovu vrstu magazina dosadno (neka uredništvo oprosti)) i segmentarno (tj. da nikom drugom sem samim akterkama (post)jugoslovenskog lezbejskog aktivizma ništa nije jasno), a druga je bila moja lična zebnja da će me ovaj posao uprkos sopstvenoj inicijativi smoriti, možda i razočarati ‒ pre svega jer sam i sama feministička i LGBT+ aktivistkinja, a to najčešće znači da pored opredeljenosti za borbu na ovim poljima sa sobom nosite i donekle lično doživljavate ne tako retka unutrašnja previranja i sukobe na ovom polju. Odmah da kažem: zle slutnje se nisu obistinile! I to, čini mi se, pre svega zahvaljujući uredničkom dvojcu ovog izdanja koji čine sociološkinja Marija Radoman i psiholog i politički sociolog Bojan Bilić.

Ovaj zbornik se sastoji od desetak tekstova koji daju hronološki presek događaja na polju lezbejskog aktivizma u poslednje četiri decenije na području ex-Yu, kao i uvoda, zaključka i epiloga uredničkog tima. Posebnu dragocenost zbornika predstavlja činjenica da su autorke tekstova vrlo često i same bile direktne učesnice ili posmatračice događaja koje opisuju, tako da je čitav zbornik neobična mešavina hronike i ličnih aktivističkih ispovesti jasno zaokruženih teorijskim polazištima i zaključcima iznesenim u autorskim tekstovima, ali prevashodno u tekstovima uredničkog tima. Ovakav koncept daje izdanju jasnu unutrašnju i spoljašnju strukturu, smešta ga u akademski diskurs, ali ga istovremeno čini čitljivim i prepoznatljivim svakoj/svakom od nas koja je makar i jednom nogom stupila u ženski aktivizam i razmišljala ili pokušala da živi u skladu sa krilaticom lično je političko.

Sasvim zasluženo, kao uvod pre uvoda, izdanje otvara tekst Lepe Mlađenović „Moja lezbejska gnezda u Jugoslaviji i posle“ ‒ neka vrsta sentimentalnog putovanja u osamdesete i podsećanja na početke lezbejskog aktivizma na prostorima SFRJ: od retkih stidljivih deklarisanja Ja sam lezbejka, preko prvih feminističkih i lezbejskih okupljanja na području ex-Yu, do formiranja snažnog feminističkog i antiratnog pokreta u vreme ratova devedesetih. Socijalističko bratstvo je pokleknulo, ali sestrinstvo nije ‒ a zbornik jasno i iskustvom potkrepljeno podseća na to koliko su politike solidarnosti i otpora ratu sama srž feminističkog, antiratnog, lezbejskog, pa i samog LGBT+ pokreta na ovim prostorima, ali podseća i na značajnu ulogu lezbejskih aktivistkinja u nastajanju i trajanju ovih pokreta.

Nakon uvoda Bojana Bilića nižu se poglavlja koja govore o lezbejskim i kvir organizovanjima u Ljubljani, prvim prajdovima u Zagrebu i Beogradu, povezivanjima van granica bivše Jugoslavije, lezbejskom aktivizmu u Makedoniji, pokušajima organizovanja neheteroseksualnih žena u Crnoj Gori, feminističkim i lezbejskim festivalima kao mestima osnaživanja, Novosadskoj lezbejskoj organizaciji i lezbejskom aktivizmu na fudbalskom terenu…, uz stalno isticanje da su u sva ova dešavanja organizaciono ili u vidu bilo kakve druge podrške bile upletene lezbejke iz čitavog regiona, a ne samo direktne učesnice događaja.

Međutim, Sestrinstvo & jedinstvo nije knjiga podsećanja na velika dela lezbejskih aktivistkinja sa prostora SFRJ ‒ ona nam zapravo pokazuje kako je u vreme burnih istorijskih previranja i podela stvaran prostor za javno postojanje i delovanje neheteroseksualnih žena, kako su se državne politike i društveni lomovi prelamali kroz njihove živote, i kako su i koliko one uspele da ih modifikuju u skladu sa sopstvenim potrebama, ostajući verne načelima solidarnosti, sestrinstva i prihvatanja sukobima produbljenih različitosti. Istovremeno nam ukazuje i na posledice i današnje odjeke tih događaja oličene u sprezi patrijarhata i neoliberalnog kapitalizma, kao i sveprisutnog desničarenja i homonacionalizma. Najkraće rečeno, a na primeru Srbije, to je priča o putu od potpunog negiranja postojanja lezbejki, preko razbijenih glava na Prajdu 2001. do autovane lezbejke na mestu premijerke 2017 ‒ priča strašna, bolna, dramatična, krajnje kontradiktorna, a koja se odvija uz konstantno prisustvo prilagodljive i regeneraciji sklone homofobije.

Ono što ovaj neveliki zbornik takođe čini posebnim je i to što on smelo progovara i o dešavanjima i sukobima unutar samog pokreta ‒ jer to što smo feministkinje i lezbejske aktivistkinje ne znači da nismo sposobne da i same perpetuiramo patrijarhat na različite načine, te da onda kada se od nas očekuje prihvatanje, mi budemo te koje isključuju ‒ pa se tako u zborniku problematizuju pitanja isključivo ženskih prostora, odnosno separatizma, i odnosa radikalnih lezbejskih aktivistkinja prema trans ženama. Ne dajući gotove odgovore, Sestrinstvo & jedinstvo dodatno otvara prostor da se o ovim pitanjima raspravlja – feministički i hrabro. U zborniku ima reči i o nekadašnjim izgovorenim ili neizgovorenim ograđivanjima pojedinih feminističkih grupa od lezbejki (zbog straha da ne bi bile prepoznate isključivo kao lezbejske grupe), ali i o političkim sukobima unutar grupa koje se bave pravima LGBT+ osoba. Preciznije, Sestrinstvo & jedinstvo pokušava da dâ odgovor i na pitanje da li je i u kojoj je meri lezbejski pokret uspeo da se ravnopravno pozicionira u okviru feminističkog i opšteg LGBT+ pokreta.

Upliv neoliberalnog kapitalizma i borba protiv nejednakosti nameće različite vrste savezništava sa mnogima koji se bave pravima „drugih” i „drugačijih”. Tako su se pojedine lezbejske grupe povremeno (i uglavnom privremeno) nalazile u nekim vrstama kohabitacije sa raznim levičarskim i antifa grupama. Kako je patrijarhat nagrizao i uništavao i ova savezništva uprkos zajedničkim opštim ciljevima takođe je jedna od tema ovog zbornika, koja automatski nameće i pitanja da li su ovakva savezništva uopšte moguća i koje su nam opcije za budućnost, imajući u vidu da je kapitalizam, ukoliko smo mu korisni, spreman da nam ponudi privid demokratičnosti i sve nas izjednači, ali isključivo kao deo klase potlačenih. Dakle, Sestrinstvo & jedinstvo postavlja i pitanje kako danas u doba neoliberalnog kapitalizma prihvatiti dostupne slobode a zadržati sopstvene vrednosti.

I na kraju, volela bih da ovaj tekst završim istim rečima kojima se završava i sam zbornik: Dok smo radili na ovim zbornicima, vodilo nas je uverenje da su arhive – po rečima Joan Nestle – mesta isceljenja (places of healing), prostori koji nose klice novih poduhvata i bolje budućnosti.

Piše: Hristina Piskulidis