Šezdeset godina Madone


Madonna je napunila 60 godina i tim povodom nam autor Matt Cain koji je napisao knjigu „The Madonna of Bolton“, dočarava Madonninih 60, kako najfinijih tako i najgej momenata u njenoj karijeri.

Madonna nam je skrenula pažnju na sebe albumom „Madonna“ koji je izašao u Sjedinjenim Državama septembra 1983. Sa svojih 25 godina otkrila nam je njen tadašnji stil koji je podsećao na pank, sa sve čipkastim rukavicama, krstovima oko vrata, pocepanim trakama ukosi idonjim vešom koji je nosila kao odeću.

Posle nekoliko meseci izašao je spot za pesmu „LuckyStar“ u kome ona đuska sa svojim gej bratom Christopherom Cicconeom. No, posle nekoliko godina njihov odnos zahlađuje nakon što je Christopher napisao knjigu „Život sa mojom sestrom Madonnom“.

U najranijim intervjuima koje je davala za medije, Madonna je sa ponosom pričala o svojim prijateljstvima sa gej muškarcima, poput učitelja plesa Christophera Flynna i umetnika Martina Burgoynea, i to u vreme kada se gej osobe u medijima nigde nisu pominjale. Nakon Burgoynove smrti 1986. i Flynnove četiri godine kasnije, oboje su umrli tokom pandemije AIDSa, napisala je pesmu „In This Life“ u kojoj je pevala „Volela sam vas najviše od svih“.

Godine 1984, na prvoj ikad dodeli MTV nagrada, Madonna je izvela pesmu „Like a Virgin“. Pojavila se na sceni na vrhu gigantske svadbene torte, a onda se valjala po sceni u veoma kratkoj svadbenoj haljini, sa sve podvezicama i kaišem na kome je velikim slovima pisalo BOY TOY (Igračka za dečake).

„Material Girl“ je izašla 1985. godine i bila je propraćena spotom u kome Madonna rekreira izvođenje Marilyn Monro za pesmu „Diamonds are a Girl´s Best Friends“.

U aprilu 1985, Madonna je krenula na svoju prvu turneju nazvanu „The Virgin Tour“, po Sjedinjenim Državama i Kanadi. Ono na šta su se medijski izveštaji koncentrisali jeste bio broj fanova u publici koji su kopirali Madonnin izgled.

U filmu „Beznadežno tražeći Suzan“ Madonna je „ubola“ svoju prvu veliku ulogu na filmu, tumačeći skitnicu koja ostaje sa svojim momkom u kontaktu kroz novinske kolumne. U filmu je iskorišćena i njena pesma „Into the Groove“ kojom se po prvi put popela na sam vrh britanske muzičke pop liste.

„Playboy“ i „Penthouse“ 1985. objavljuju nage fotografije Madonne iz sedamdesetih godina, a ona izjavljuje da odbija da se oseća posramljeno.

Nekoliko dana nakon ovog događaja Madonna se pojavljuje na „Live Aid“ koncertu izvodeći pesmu specijalno pisanu za tu priliku , „Love Makes the World Go Round“.

Ta umetnost rekreiranja i iznova pronalaženja sebe, koja je nešto što je definisalo celokupnu Madonninu karijeru, prvi put se ogleda u spotu za „Live to Tell“ gde Madonna napušta svoj izgled pankerke, raspušta ovaj put dugu, plavu kosu, pojavljuje se u pristojnoj haljini i sa jedva primetnom šminkom.

Nekoliko meseci nakon tog spota, izlazi spot za njenu pesmu „Papa Don´t Preach“ o tinejdžerskoj trudnoći, i u tom spotu Madonna nosi majicu na kojoj piše „Italians Do it Better / Italijani to rade bolje“.

U spotu iz 1986. godine za pesmu „Open Your Heart“ Madonna glumi striptizetu sa jakim materinskim instiktom, međutim ono što na njene LGBT+ fanove ostavlja utisak jeste pojava dva mišićava i muževna gej mornara u belim uniformama.

Sledeće godine pesma „La Isla Bonita“ govori u ime latino manjine koja živi u represiji iprotiv čega Madonna diže glas. U videu ona takođe razbija i druge tabue igrajući čas dobru čas lošu Madonnu pokušavši da razbije dihotomiju bludnica/devica sa kojom se borila kroz svoje katoličko nasleđe.

Nakon nekoliko meseci Madonna se nanovo pojavljuje na velikom platnu u filmu „Who´s That Girl“, komediji koja je bila fijasko na kraju iako je soundtrack za film doživeo uspeh. I danas ćete se dobro nasmejati ako gledate ovaj film a ima čak i gej teme u njemu.

U leto 1987. Madonna kreće na „Who´s That Girl“ turneju, inače njenu prvu turneju u Ujedinjenom Kraljevstvu. Svedoci smo na turneji Madonnine neverovatne atletske građe i izvedbe i vidimo je ovaj put u izdanju koje podrazumeva crni korset i mrežaste materijale.

Madonna se 1988. pojavila na Brodvejskoj sceni igrajući u predstavi „Speed the Plow “. Tad se pojavila u emisiji „Veče sa Davidom Lettermanom“ zajedno sa svojom u to vreme najboljom prijateljicom, lezbejkom i komedijašicom Sandrom Bernhard. Pored toga što su se pojavile u identičnoj odeći, pričale su o svojim izlascima u lezbejski bar „Cubby Hole“ i šalile su se na temu da su spavale zajedno.

Već u februaru 1989. Madonna snima novi spot za pesmu „Like a Prayer“ u kome ljubi crnog Isusa i igra u polju gorećih krstova u haljini koja jedva pokriva njeno telo. Sve religijske ustanove su bile zgranute i razbešnjene ovim spotom, međutim tema kojom se Madonna pozabavila, za one koji su to htelo da vide i shvate, bila je rasizam, a tema spota je silovanje žene za koje je bespravno optužen mladić crne kože.

Do tada je „Like a Prayer“ bio Madonnin najličniji album. Njime je vodila kampanju za većom svesnosti o AIDS problemu. Svaka kopija albuma je u sebi imala liflet na kome je pisalo da osobe kojesu zaražene HIVom, bez obzira koje su seksualne orijentacije, ono što ne zaslužuju jeste netrpeljivost i nasilje, već razumevanje, saosećanje i podršku.

Pesma „Express Yourself“ se već bavi ojačavanjem žena i kao takva je himna posvećena tematici. U spotu se provlači tema cross-dressinga i defiluje armija mišićavih muških robova.

Madonna 1990. objavljuje „Vogue“, pesmu, spot i plesni stil inspirisan gej kulturom i krugom Harlemskog kućnog bala koji je dokumentovan i u filmu „Paris is Burning“; ista subkultura koja će nam u budućnosti dati „Ru Paul´s Drag Race“.

Kasnije te godine Madonna kreće na „Blond Ambition“ turneju, revolucionarno teatralna. Tada bivamo suočeni i sa jednom od stvari koje su čini se najduže obeležile modne trendove počev od tada, a to je kupasti korset koji je za Madonnu dizajnirao sam Jean Paul Gaultier.

Tokom turneje Madonna je promovisala i najnoviji film u kom je glumila pored tadašnjeg momka Warrena Beattyja, „Dick Tracy“, i za koji je snimila tri pesme Stephena Sondheima.

Septembra 1990. Madonna zatvara tadašnje izdanje MTV dodele nagrada „Vougeom“ u kome je obučena u stilu Marie Antoinnete na balu koji je priredila na svom dvoru.

I konačno Madonna spektakularno zaokružuje 1990. spotom za pesmu „Justify My Love“ u kojima ima scena cross-dressinga, lezbejskog ljubljenja i S&Ma.

Na dodeli Oskara 1991. Madonna se pojavljuje da bi izvela pesmu „Sooner or Later“ iz filma „Dick Tracy“, koja je u ovom izvođenju bila izrazito nabijena seksualnošću no što bi trebalo. A pesma je proglašena najboljom originalnom pesmom.

Leta 1990. Madonna objavljuje dokumentarac „In Bed With Madonna“, sniman tokom trajanja „Blond Ambition“ turneje, u kome se otkriva da su njenih šestoro plesača gej, i gde se pojavljuju na gej paradi i kako se ljube na snimcima. Publika je bila šokirana onim što vidi dok je Madonna iskoristila priliku da se suprotstavi homofobiji.

Oktobra 1992. izlazi album „Erotica“ koji se odlikuje mnogo sirovijim zvukom nasuprot pop zvuka po kome je Madonna do tada bila poznata. Pesme se takođe odlikuju i prkosnim queer stihovima.

Video za pesmu broj 1 sa albuma, „Erotica“, se odlikuje eksplicitnim scenama u kojima se ona pojavljuje kao domina.

Novi dan je osvanuo sa objavljivanjem knjige „Sex“ sa eksplicitnim slikama Madonninih seksualnih fantazija. Već prvog dana knjiga se prodala u rekordnih 150 hiljada primeraka.

Pošto je ovo naredna stvar zbog koje je Madonna bila napadnuta, ona svima koji su je nazivali kurvom odgovara, uz tada svog novog dragog, Anthonyja Kiedisa iz ˝Red Hot Chilli Peppersa“, otpevavši ˝This Lady is a Tramp˝ gde i ona i Kiedis nose istovetne đavolje rogove na glavi, suknjice i podvezice i njihovo izvođenje je fantastično igranje rodnim ulogama.

Septembra 1993. kreće već nova Madonnina turneja „The Girlie Show“, a otvara je plesačica u toplesu koja klizi niz plesnu šipku, dok je Madonna obučena kao domina koja zamahuje bičem. Potom se Madonna presvlači u Marlene Dietrich sa šeširom na glavi i predsedava panseksualnim orgijama.

U martu 1994. ponovo se pojavila u šou Davida Lettermana i upamćena je i po ovoj emisiji iz razloga što kada se David našalio upitavši je sa koliko je muškaraca spavala ona je uzvratila gomilom psovki.

Sledeći album koji izlazi je „Bedtime Stories“ koji je za razliku od svih pređašnjih bio album mirnog karaktera. Međutim u videu za „Take a Bow“, u kome igra devojku toreadora, Madonna se, samo u negližeu, valja po krevetu.

Međutim stara Madonna se, u svojoj prkosnoj formi, vraća na scenu sa albumom „Human Nature“. „Express yourself, don´t repress yourself“, kaže ona u videu u kome se ponovo pojavljuje kao provokator u seksualnom smislu.

Madonna se zdušno i svim silama zalagala za to da dobije ulogu Evite Peron u mjuziklu Andrewa Lloyda Webera. Za ulogu u tom filmu je ovenčana 1997. Zlatnim globusom. Sledeće što Madonna objavljuje nakon „Evite“ je epsku baladu sa elementima elektronike, „Frozen“, koja je propraćena videom snimanim u pustinjama Kalifornije. Ovde prisustvujemo Madonni koja ponovo pronalazi sebe i u video je vidimo kao gotičarku sa moćima promene oblika.

Materinstvo, misticizam i zrelost su uticali i ostavili jak pečat na album „The Ray of Light“, koji je izašao 1998. i pokupio četiri Gremi nagrade.

U maju 1999. Madonna ponovo „ispaljuje“ hit stvar za film „The Spy Who Shagged Me“ u kome glumi Mike Myers. Numera se zove „Beautiful Stranger“ i u video za istu Madonna zavodi lika kojeg glumi Myers i ponovo se tu ističu i njena senszualna i seksualna energija i odličan smisao za humor.

Jedan od najvećih Madonninih trijumfa trebalo je da bude film „The Next Best Thing“ u kome Madonna igra pored Ruperta Everetta, međutim film je doživeo strašan fijasko u svakom smislu. U njemu Madonna igra ženu koja ima bebu sa svojim najboljim gej drugom. No trebalo bi pročitati Everettovu biografiju da bi se videlo koliko je ozbiljno Madonna verovala u poruku koju su slali filmom.

Već 2000. stiže novi album „Music“ sniman u Londonu gde Madonna živi sa svojim suprugom Guyem Ritchijem. Ono što je doprinelo uspehu albuma je bio pre svega pionirski elektro pank zvuk i cowgirl izgled koji je Madonna „furala“ u to vreme. S obe strane Atlantika je to album i prvi singl odvelo u vrhove muzičkih top lista.

Pre nego što je Kylie otkrila kauboj stil, Madonna je djuskala uz te ritmove u „Don´t Tell Me“ pored broja preseksi kauboja.

U oktobru 2002. Madonna izbacuje singl „Die Another Day“ koji prati novi film o agentu 007, Jamesu Bondu. U pesmi kombinuje muziku koja tka svaku pesmu iz Bond repertoara, sa svojim sopstvenim karakterističnim zvukom stvara ˝neprejebivu˝ electroclash stvar. Video koji prati pesmu, sa futurističkim elementima, oživljava motiv Dobre versus Loše Madonne, koji smo viđali i ranije u njenoj karijeri.

Već sledeće godine se pojavljuje njen novi album „American Life“ čiji je stil prepun stihova političke sadržine kojima ona kritikuje materijalizam i „Američki san“. Na žalost ono što nije takođe pomoglo prodaju albuma je bio i originalan video za pesmu „American Life“ koji je povučen iz prikazivanja nekoliko dana pre nego što je počeo rat u Iraku.

Na dodeli MTV nagrada 2003. Madonna reinventira svoje ranije izvođenje „Like a Virgin“ i ovaj put na sceni su sa njom Britney Spears i Christina Aguilera koje nose replike njene odeće iz ranijeg performansa, dok Madonna ponovo „iskače“ iz svadbene torte, ali ovaj put obučena kao mladoženja. Pesma potom prelazi u izvodjenje pesme „Hollywood“ na pomalo vulgaran način, gde ona ljubi Christinu i Britney na „francuski“ način što je naravno ponovo izazvalo ogromne talase svakakvih reakcija javnosti, ali je to bio trijumf za gender-queer stvar.

„Re-Invention“ turneja kreće 2004. i karakteristična je po tome što u njoj ima mnogo više hitova nego tokom „Girly Show“ turneje, više plesa nego u „Drowned World“ turneji, a u sve to je lepo spakovala i propratne filmove koje je snimila u saradnji sa Stevenom Cleinom i turneja je zabeležila fantastičan uspeh.

U julu 2005. pojavila se na „Live 8“ koncertu i njeno izvođenje je pobralo ogromne aplauze i ovacije. Najavili su je Bob Geldof i dečak Birhan Woldu koji je bio jedno od izgladnele dece u vestima na televiziji a što je Geldofa nateralo da organizuje Live Aid ponovo posle 30 godina. Madonna je otpevala „Like a Prayer“ držeći Birhanovu ruku i ta slika obišla je svet.

Madonna izbacuje pesmu „Hung Up“ koja sadrži semplove Abbine pesme, oktobra 2005. i biva u video propraćena jednim od najpopularnijih Madonninih odevnih delova u njenoj umetničkoj istoriji a to je ružičasti leotard. Tu je i njena nova plesna rutina koja je posle inspirisala mnoge i koju ona izvodi i na „Live Earth“ koncertu 2007.

Mračan intenzitet albuma „American Life“ se gubi nakon pojavljivanja „Confessions on a Dance Floor“ koji najavljuje njen povratak korenima, a pozajmljuje stil disko ere 70ih godina. Album je ugledao svetlost dana Madonninim izvođenjem pet pesama sa istog u najprestižnijem londonskom G-A-Y noćnom klubu.

Madonna 2006. usvaja Davida Bandu iz Malawija. Taj njen korak je izazvao gomile besa u javnosti ali je ona nakon toga pokrenula fondaciju „Raising Malawi“ koja je od tad izgradila bolnice, škole i bolje domove za decu kako bi pomogla ljudima u jednoj od najsiromašnijih zemalja na svetu.

Najavljena od strane Justina Timberlakea, kompanjona iz pesme i videa „4 minutes“, Madonna je konačno uvrštena u „Rock and Roll Hall of Fame“ 2008.

„Give it to Me“ je singl broj 2 koji izlazi sa „Hard Candy˝ albuma. Pesma je napisana kao i producirana od strane Pharella Williamsa a kroz nju se Madonna obraća javnosti i uzvraća na kritike koje dobija.

Usledila je „Sticky and Sweet“ turneja, a na njoj Madonna pesmu „Into the Groove“ izvodi ispred pop-art inspirisanog seta kojim je odala tribjut svom drugu i gej umetniku Keithu Haringu koji je od AIDSa preminuo 1990.

Februara 2012, tokom poluvremena na „Superbowlu“, Madonna izvodi svoje 4 pesme koje je za ovu priliku za nju producirao Cirque du Soleil. Ušla je na scenu kao Kleopatra, propraćena armijom gladijatora. Tokom tog momenta nju je gledalo 114 miliona tv gledalaca, 3 miliona više no što je pratilo utakmicu.

Drugi singl sa njenog „MDNA“ albuma je „Girl Gone Wild“ i pesma govori o radosti odlaska na žurke. U crno belom video nju prate prezgodni, kao isklesani od kamena, plesači na štiklama 12ici, koji igraju i jedni sa drugima.

Na „BRIT“ muzičkim nagradama 2015, Madonna je zatvorila šou epskim performansom pesme „Living for Love“. Međutim kako su pesma i performans počeli, nešto se desilo s njenim kostimom i umesto da plesači strgnu plaš koji je nosila, oni su povukli nju i sletela je sa podijuma niz stepenice. Međutim, profesionalac kakav jeste, Madonna je brzo ustala i nastavila tamo gde je stala kao da se ništa nije desilo. Mediji su eksplodirali nakon ovoga.

Nekoliko meseci nakon ovoga, gostovala je u večernjem šou Jimmyja Fellona gde je izvela pesmu „Bitch I´m Madonna“. Anarhična izvedba počela je time što ona ide hodnikom i bira usput šta če da obuče, kao i nakit koji će nositi, a onda stiže na set i zajaše domaćinov sto.

„Rebel Heart“ turneja kreće septembra 2015. Ono što se čini da je Madonna na njoj imala mnogo više zabave od prethodnih scenskih nastupa.

Od strane „Billboard Awards“ 2016. biva joj uručena nagrada žene godine i tokom govora ona je zahvalila svima koji su je podržali kao ženu da uspe u industriji prepunoj očigledne mizoginije, mačizma, seksizma, konstantnog maltretiranja žena i njihove zloupotrebe.

Nešto kasnije ona odaje tribjut prijatelju Princu na dodeli „Billboard“ nagrada, koji je umro od prekomerne doze narkotika nekoliko nedelja pre dodele.

„Met Gala“ veče je 2018. za svoju temu imalo „Nebeska tela: moda i mašta katolika“. Madonna se na gala večeri pojavila prekrivena crnim velom, sa tijarom, sva u krstovima i haljini koju je za nju posebno dizajnirao Jean Paul Gaultier. Kasnije tokom večeri presvukla se za specijalni performans, na kom ju je pratio monaški hor.

Kao neko ko nikada ne miruje, Madonna je najavila da novi materijal stiže uskoro a kao i uvek ostaje da fanovi prate šta radi, mrvice koje udeljuje kako bi nas naterala da se pitamo šta je to sledeće što je pripremila.